مديركل انتقال خون فارس با اشاره به وضعيت بحراني ذخاير گروه‌هاي خوني در استان، گفت: اگرچه نياز به خون در همه گروه‌های خونی از هم‌اكنون احساس مي‌شود اما ذخایر خونی گروه‌های A و O بیش از دیگر گروه‌ها مورد نیاز است .
کد خبر: ۷۷۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 03 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: مسعود ترابي ظهر سه‌شنبه ١٢ شهريور در يك كنفرانس خبري با اشاره به طرح نذر خون که طی سال‌های متوالی در ایام محرم و صفر توسط سازمان انتقال خون ایران به عنوان شعار محوری در دستور کار قرار می ‎ گیرد، عنوان کرد: هر ساله شهروندان علاقمند با تاسي از حركت امام حسين(ع)، ايثار سيدالشهدا را سرلوحه قرار می‌دهند و در حركتي انسان دوستانه به بيماران نيازمند خون كمك می‌كنند .

وی با بیان اینکه نذر خون داراي چند بعد است، تاسي و پيروي از حركت امام حسين(ع) در راه ايثار و فداكاري و رویکرد انسان دوستانه را از مهمترین این ابعاد دانست و افزود: با اهدای خون توسط هر فرد، حداقل جان سه نفر نجات می‌یابد.

مديركل انتقال خون فارس از استقرار واحد سیار اهدای خون مطابق سال‌هاي گذشته در حرم مطهر احمدبن‌موسی(ع) خبر داد و گفت: این واحد سیار از ١٤ شهريور مصادف با پنجم محرم از ساعت ٨ شب در حرم مستقر و تا پاسي از شب مبادرت به خونگيري از افراد علاقمند مي‌كند.

ترابی ادامه داد: واحد ديگر سيار انتقال خون فارس نيز از همان 19 شهريور در حرم سيدعلاءالدين حسين(ع) مستقر و از ساعت ٩ شب پذيراي مردم است.

به گفته وی، اين دو واحد سيار تا روز سه‌شنبه ١٩ شهريور ماه در حرم‌هاي مطهر احمدبن‌موسي(ع) و سيدعلاءالدين حسين(ع) مستقر هستند.

مديركل انتقال خون فارس در بخشی از سخنانش با بیان اینکه پایگاه ثابت انتقال خون استان در فلكه نمازي جنب درمانگاه امام رضا(ع) نیز همه روزه از ساعت ٨ صبح تا ٧:٣٠ شب پذيراي شهروندان است، گفت: پايگاه ثابت پارك وليعصر از دیگر واحدهای انتقال فارس محسوب می‌شود که در این پایگاه نیز همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 12:30 ظهر برای شهروندان ساکن در شرق شیراز فعال است .

ترابی اضافه کرد: پايگاه مركزي انتقال خون فارس نيز در خيابان قصردشت شیراز همه روزه از ساعت ٨ صبح تا ٨ شب اقدام خونگيري مي‌كند که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی این مهم با دو ساعت اضافه تا ساعت 22 شب ادامه دارد .

وی از شهروندان خواست به دلیل افزایش مسافرت‌ها در شهریورماه، اهدای خون را به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی احتصاص ندهند، بلکه از هم‌اینک با مراجعه به پایگاه‌ها، نسبت به اهداء اقدام کنند .

مديركل انتقال خون فارس همچنین گفت: پایگاه ثابت انتقال خون در شهرستان ‎ های فسا، جهرم، داراب، لارستان، آباده، مرودشت و كازرون از ساعت ٨ صبح تا ١٣ بعدازظهر فعال هستند.

ترابی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه بالغ بر ٣ هزار واحد خون و فرآورده‌هاي خوني در فارس مصرف می‌شود، اظهار کرد: روزانه یکهزار نفر باید در استان خون اهداء کنند تا نیاز به فراورده‌های خونی تامین شود .

وی گفت: هر سال 170 هزار نفر موفق به اهدای خون در استان می‌شوند که بیش از 60 درصد از این تعداد به طور مستمر خون اهداء می‌کنند که همه آنها داراي كارت مستمر اهداي خون هستند .

مديركل انتقال خون فارس با بیان اینکه مشاركت بانوان در امر اهداي خون در سطح ايران زير ٥ درصد است، افزود: در فارس نيز نزديك به ٥ درصد است .

ترابی همچنین با بیان اینکه افراد در بازه‌های سنی ١٨ تا ٦٠ سال با حداقل ٥٠ كيلو وزن می‌توانند خون اهداء کنند، گفت: پیش از انجام خونگیری آزمایش‌های هپاتیت C و B ، انگل سیفلیس و اچ آی وی از افراد گرفته می‌شود .

مدیرکل انتقال خون استان فارس اعلام کرد که بيشترين ميزان مصرف خون و فرآورده‌هاي خوني مربوط به بيماران مبتلا به تالاسمي، سرطان، بيماران نيازمند پيوند و جراحی قلب است .

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار